بهار داوودی: یکی از اتفاقات خوب زندگی سفر است. هرگاه از روزمرگی روزگار کسالت‌بار به تنگ آمدی می‎توانی از خانه بیرون بزنی و عازم جایی دور شوی.

پرسه‎ در اولین پارک موزه تاریخی ایران؛ ژوراسیک

یک سفر رویایی و خیال‌انگیز. می‎توانی به یک سفر میلیون ساله بروی، سفری در طول مسیر بلند تاریخ حیات روی کره‌خاکی. اینجاست که بی‌خیال خودت و روزگار، غرق می‎شوی در تاریخ گذشتگان و از مرزهای زمین و زمان می‎گذری. شاید فکر کنید چنین سفری محال است اما خیر. شما هم می‎توانید همانند نگارنده به 65 میلیون سال پیش سفر کنید. برای این سفر احتیاج به هیچ چیزی ندارید جز کمی جسارت و میزان زیادی شجاعت چون امکان دارد صورت‌تان از شدت ترس همانند شاهکار ادوارد مونش، نقاش نروژی در تابلوی جیغ شود؛ همان نقاشی معروفی که مردی وحشت‌زده و ایستاده روی پل را در حال جیغ کشیدن نشان می‎دهد.

اگر آماده‎اید، با نگارنده همراه شوید. از هر جایی که در تهران هستید، خودتان را به شمال غرب پایتخت برسانید. به میدان سعادت‌آباد بروید و از آن‌جا به سمت میدان بهرود در انتهای بلوار پاک نژاد تغییر مسیر بدهید. ضلع جنوب میدان را پیدا کنید و تا انتهای مسیر پیش بروید تا به غار برسید. همان‌جا بایستید. روبه‌روی شما تابلویی است که نام «ژوراسیک پارک» روی آن حک شده است.

  • گشتی در دنیای دایناسورها

1، 2، 3. نفس‌تان را در سینه حبس کنید. چشم‎ها را ببندید و وارد غار شوید. اگر سنگینی را روی سرتان احساس کردید اصلا نترسید. روح یا شبحی در کار نیست. این موجود یک «پترانودون» جوان است که برای خوشامدگویی در دهانه ورودی غار نشسته است. «پترانودون» نوعی خفاش خزنده از نسل «تروسور» است که دومین گروه از جانداران قادر به پرواز روی زمین بودند که در دوره تریاس پدید آمدند. تریاس اولین دوره از دوران میانه‌زیستی نام دارد که در حدود ۲۵۱ میلیون سال پیش بوده است و با ۴۰ میلیون سال کوتاه‌ترین دوره در دوران میانه‌زیستی به‎شمار می‎رود.

تروسورها لاشه‌خوار بوده و پسرعموی پرنده دایناسورها به‎شمار می‎آیند. این پسرعموها که در ابتدا بسیار کوچک و سبک بودند، به تدریج در دوره ژوراسیک به تروسورهایی غول‌آسا تبدیل شدند و بر آسمان‎ آن دوران حکومت می‎کردند. بعد از این‌که حسی پرشور و هیجانی با چاشنی ترس از دیدن این پسرعموی هوانورد در جان‌تان افتاد، بقیه راه را ادامه دهید.

  • اژدها وارد می‎شود

از دهانه غار، راه زیادی را طی نکرده با یک تیرانوسورس مواجه می‎شوید که سر و گردن و دمش را به افتخار بازدیدکنندگان تکان می‎دهد. فقط مراقب باشید خیلی هیجان زده نشوید، چون با صدایی وحشتناک شما را سر جای‌تان میخکوب می‎کند. تیرانوسورس که به تی‎رکس (شاه دایناسورها) معروف است، گونه‎ای از دایناسورهای گوشتخوار بوده که ۶۸ تا ۶۵ میلیون سال قبل در دوره کرتاسه زیست می‎کرده است. دوره کرتاسه بعد از تریاس و ژوراسیک سومین دوره دوران میانه‌زیستی است که در 5/145 تا ۶۵ میلیون سال پیش بوده و 70 میلیون سال به طول انجامیده است و از این لحاظ طولانی‌ترین دوره میانه‌زیستی به‏شمار می‎رود.

کمی جلوتر یک اژدهای گاوسر جلوی راه‌تان سبز می‎شود. تریسراتوپس، دایناسوری شاخ‌دار از رده گیاه‎خواران بوده که در دوره کرتاسه پسین زندگی می‎کرده‎ است. نام تریسراتوپس از سه کلمه یونانی به معنی «سه شاخ صورت» گرفته شده است. وجود یک یقه بزرگ استخوانی و سه شاخ روی بدن چهارپای بزرگش و شباهت‌هایش با کرگدن‌های امروزی، باعث شده تریسراتوپس یکی از شناخته‌ترین دایناسورها باشد.

پرسه‎ در اولین پارک موزه تاریخی ایران؛ ژوراسیک

پارک ژوراسیک با خروس‎های خشمگین به دیدنی‎ترین قسمت خود می‎رسد. خروس‎های خشمگین گروهی از دایناسورهای شکارچی بوده که گوشتخوار هستند و در گروه دایناسورهای پرنده قرار دارند.

از شمال به جنوب پارک که حرکت کنید، به ترتیب استیکوسورس‌ یا تنبل‌ خاردار و براکیوسورس که در گروه فیل‎های گردن زرافه‎ای قرار دارد، را می‎بینید. براکیوسورس یکی از عظیم‌الجثه‌ترین دایناسورهاست که دمی گرز مانند دارد و البته یکی از بی‌آزارترین دایناسورهای زمان خود به‎شمار می‎رود. با دیدن تنبل‌های خاردار پارک موزه به قسمت انتهایزی خود می‎رسد. در لحظه دور زدن پارک، حواس‌تان به بالای سرتان باشد چون هر لحظه امکان دارد، یک تروسور یا همان خفاش‎ خزنده بالای سرتان پرسه بزند و ناغافل روی سرتان بنشیند.

در طول مسیر حرکت پارک موزه، تابلوهایی نصب شده که اطلاعات مربوط به دوران‎های میانه‌زیستی تاریخ و جانوران متعلق به آن دوران و همچنین اطلاعاتی راجع به چگونگی زیست دایناسورها روی آن‎ها نوشته شده است. در این میانه می‎توانید کنار بچه دایناسوری که تازه سر از تخم درآورده شجاعانه بایستید و عکس یادگاری بگیرید.

  • الگوی جهانی، طراحی ایرانی

پارک موزه ژوراسیک ایران، یکی از نمونه‎های منطبق با الگوهای جهانی آن به شمار ‎می‏‎رود. این جمله را محسن مرتضوی، سرگروه تیم طراحی و اجرای پروژه ژوراسیک می‎گوید که طراحی آن یک ماه به طول انجامیده است.

به گفته مرتضوی در ساخت این پارک که 3 هکتار وسعت دارد، سعی شده تمامی المان‎های موجود در یک پارک موزه که هم کاربری تفریحی دارد و هم آموزشی، رعایت شود و پارک به شیوه‎ای طراحی گردد که منطبق با الگوی جهانی آن در فضای بسته باشد. به گفته مرتضوی یکی از ویژگی‎های شاخص در طراحی این پارک، نحوه نورپردازی آن است که در 2 رنگ سفید-آبی و قرمز بوده و طراحی آن به‎گونه‌ای است که حسی همراه با هیجان را در بازدیدکنندگان برانگیزد.

در مجموع 28 دایناسور متحرک متناسب با طبیعت وحشی در این پارک جانمایی شده اند که همگی این مجسمه‎ها از جنس سیلیکون بوده و دارای اسکلت فلزی هستند که قابلیت صدا و حرکت در ناحیه دست، چشم‎ و دم را دارند.

این پارک همچنین دارای یک فضای آمفی‌تئاتر روباز جهت برگزاری نمایش، جشن‎ها و اعیاد است. از دیگر فضاهای پارک ژوراسیک می‎توان به نمازخانه، غرفه‌ جهت محصولات فرهنگی، بوفه مواد غذایی و آشامیدنی، آبشار و آبنمای سنگی و پارکینگ عمومی روباز اشاره کرد که قابلیت ساماندهی 80 سواری و 5 اتوبوس را دارد.

  • شاهکار اسپیلبرگ در ایران

اگر اهل رمان خواندن باشید و یا علاقه‏مند به هنر هفتم، حتماً فیلم «پارک ژوراسیک» ساخته استیون اسپیلبرگ را دیده‎اید. فیلمی که در ژانر علمی-تخیلی و از روی رمانی به همین نام نوشته مایکل کرایکتون پزشک و نویسنده آمریکایی در سال 1993، ساخته شده است. اما «پارک ژوراسیک» فقط یک اثر هنری نیست، بلکه عنوان پارک موزه‎ای است که تقریباً در همه جای دنیا وجود دارد و نمونه‎ای از تاریخ زمین در میلیون‎ها سال پیش را بازنمایی می‎کند. «پارک ژوراسیک» ایرانی در مساحتی بالغ بر 3 هکتار و بعد از 7 ماه تلاش شبانه‎روزی مهندسان ایرانی در منطقه 2 شهرداری تهران به بهره‌برداری رسید. ورودی این پارک که اولین مجموعه پارک موزه در ایران جهت نمایش و معرفی حیوانات ماقبل تاریخ به‏شمار می‏رود، شامل یک ساختمان صخره‎ای و غار مانند است که در بدو ورود احساس دنیایی متفاوت را به مخاطب منتقل می‎کند. در ادامه یک فضای آموزشی با ظرفیت 80 نفر جهت نمایش فیلم و برگزاری کارگاه‎های آموزشی پیش‌بینی شده است و بعد از آن حیاط موزه قابل تماشاست.

  • ژوراسیک پارک‌های دنیا

پس از 65 میلیون سال از انقراض دایناسورها، غول‌های باستانی زمین همچنان محبوب‌ترین موجودات روی این کره‌خاکی هستند. «پارک ژوراسیک» گذشته از این‌که اثر داستانی و تصویری پر فروش و پرمخاطبی در سطح جهان است، پارک پربیننده‏ای نیز به‏شمار می‏رود و حضور در آن همان‌قدر ارزشمند است که تماشای یک اثر باستانی! «پارک ژوراسیک» در اکثر کشورهای دنیا شعبه دارد و همگان را از سراسر این کره خاکی به سوی خود می‎کشاند تا جاذبه‎های طبیعی و تاریخی زمین را به معرض دید بگذارد.

  • رد پای تاریخ در قلب اروپا

یکی از ارزشمندترین پارک‌های ژوراسیک دنیا را لهستان دارد. این پارک به مساحت تقریبی ٣ هکتار در سال ۲۰۰۴ و در روستای باوتوف ساخته شده است و شامل ده‎ها نمونه از دایناسور در ابعاد واقعی است. در این پارک علاوه بر دایناسور، فسیل موجودات منقرض شده نیز به معرض نمایش گذاشته شده است. اما پارک ژوراسیک واقعی را می‎توانید در کوبا ببینید. پارک ملی بوکانائو در نزدیکی شهر سانتیگو یک پارک ژوراسیک تمام عیار است که هر ساله میلیون‎ها گردشگر را به سوی خود می‎کشاند. در این جاذبه توریستی بیش از 200 مدل دایناسور و موجودات ماقبل تاریخ در ابعاد واقعی در معرض دید گردشگران قرار گرفته است. این پارک در حدود 11 هکتار وسعت دارد و محلی مناسب برای کسانی‎ است که بازگشت به دوران ماقبل تاریخی را در سر می‎پرورانند.

لونا پارک لندن نیز گاهی اوقات میزبان موجوداتی از ماقبل تاریخ می‎شود. چندی پیش مجسمه عظیمی از بزرگ‌ترین دایناسور روی زمین در شهر ساحلی ساوت‌سی به نمایش درآمد. کیلومترها آن طرف‌تر از لندن در جنوب انگلستان، بزرگ‌ترین سایت دیرینه‌شناسی دنیا واقع شده است که نمونه کاملی از پارک ژوراسیک به‎حساب می‎آید.

  • کپی برابر اصل

ژوراسیک پارک کی‎یف یکی از نمونه‎های اصیل پارک ژوراسیک در دنیاست. «دنیای دایناسورها» در پایتخت اوکراین جایی‎ است که در آن دایناسورهای ماقبل تاریخ در اندازه‎های واقعی به نمایش درآمده‎اند.

سنترال پارک نيويورک در قلب منهتن نیز نمونه‎دیگری از پارک‎هایی است که در آن به غول‎های باستانی زمین توجه ویژه‎ای شده است. پارک مرکزی نيويورک اولين پارک مدرن تاريخ ايالات متحده به‎شمار می‎آید در سال 1857 توسط فردريک لو آلمشتاد (Frederick Law Olmsted) و همکار انگليسی‎اش، کالورد واکس (Calvert Vaux) در وسعتی حدود 342 هکتار طراحی و افتتاح شد. اين پارک، شکلی شبيه مستطيل دارد و درياچه‎اي به وسعت 60 هکتار را در خود جای داده است. این پارک علاوه بر جاذبه‎های طبیعی که دارد محل نگهداری دایناسورهایی است که در ساخته‎های استیون اسپیلبرگ به نمایش درآمده‎اند.

منبع: تهران شهر

کد خبر 284344

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha